بلوک سیلندر در موتور های احتراق داخلی  در واقع پایه بقیه لوازم موتور خودرو هست.      

و همینطور حجیم و سنگین ترین قسمت موتور هم هست ...                           



 
بلوکه سیلندر به شکل های وی شکل و خوابیده و ستاره ای و خطی و .. .  داریم
که بستگی به نوع موتور و استفاده ما داره.

معمولا موتور هایی که دارای سیلندر های بالایی هستن مثل موتور های 16 سیلندر یا 12 سیلندر 

از بلوک هایی باشکل دبلیو یا وی شکل استفاده میکنن.
با استفاده از این شکل بلوک باعث میشه هم طول موتور کمتر بشه و نیازی به فضای زیادی نباشه
همچنین توان خودشون رو میگیرن.   

 
در فصل قبل در مورد سر سیلندر صبحت کردیم.
پس بهتره بخش بخش جلو بریم تا خوب متوجه بشیم .


واشر سیلندر                      
   
هرچقدر ما بخوایم کف سر سیلندر و بلوکه سیلندر رو صیقلی و صاف کنیم بازم نمیتونه فلز روی فلز آب بندی بشه  پس از واشر سر سیلندر استفاده میکنیم .
واشر سر سیلندر برای آب بندی بین سر سیلندر و بلوک سیلندره .

 
اما واشر سر سیلندر با بقیه واشر ها فرق داره
چون جایی که واشر سر سیلندر هست خیلی تحت فشار بیشتری قرار داره و جزو یکی از قسمت های مهمه

واشر سر سیلندر توی فشار کمپرس و احتراق  گرما و تغییر دمای زیادی قرار میگیره !
پس باید به اندازه کافی مقاومت لازم رو داشته باشه .

خاصیت واشر سر سیلندر ها بستگی به جنسشون داره .

یه واشر سر سیلندر خوب باید دارای ویژگی های مثبت زیر باشه :
1.تراکم پذیری:
واشر سر سیلندر باید تمام پستی و بلندی های سر سیلندر و حفره هارو بپوشونه تا خوب بتونه آب بندی کنه

 
2.ضریب انتقال حرارت بالا :

واشر سر سیلندر چون جایی قرار داره که دمای احتراق به صورت مستقیم روش تاثیر داره باید دما رو به خوبی انتقال بده .

3.مقاومت در برابر فشار :

چون امروز از بلوک های المینیومی استفاده میشه
انبساط المینیوم نسبت به چدن بیشتره !
پس وقتی گرم بشه موتور
بلوک انبساط پیدا میکنه و همینطور فشار به واشر سر سیلندر میاره
همینطور وقتی سرد میشه دوباره از انبساط کم میشه و واشر باید با بلوک هماهنگ باشه .

4.ارزان بودن :

با هربار باز شدن سر سلیندر باید واشر ها عوض بشن .
برای همین از واشر سر سیلندر های آسبستی استفاده میکنن
این جنس واشر سر سیلندر کمک میکنه هم ارزان باشه هم تراکم پذیری بالایی رو داشته باشه .





جنس واشر سرسیلندر ها


1: مسی
این نوع بهترین نوع واشر سر سیلندر هستش
چون تمام قابلیت های بالا رو که گفتیم داره

ولی از معایبش قیمت بالای اونه .

2:آسبستی

واشر های آسبستی ارزان هستن و در مقابل فشار مقاومت بالایی دارن .


گرافیتی :
 امروزه از واشر های گرافیتی استفاده میکنن
جنس اصلی این واشر از لایه ای فولادی با روکش  گرافیت . مولیبدن یا سیلیکون ساخته میشه .

مزایای این واشر گرافیتی :
انتقال دما به خوبی
اب بندی به صورت عالی انجام میگیره .
روی بلوکه و سر سیلندر نمیچسبه


واشر سر سیلندر ها همچنین چون در مکانی قرار دارن که انواع انبساط و جنس ها اونجا قرار داره
باید تحمل انبساط غیر همگون رو داشته باشه .


بلوک سیلندر


بلوک سیلندر از جنس های المینیوم چدن و فولادی ساخته میشه .


به صورت کلی 2 نوع بلوک سیلندر داریم

1
بلوک خشک
2
بلوک تر


بلوک سیلندر های خشک یعنی:
بوش های اون از سیلندر جدا نمیشه و بصورت یک پارچه با بلوک هستش .

 برای اینکه بهتر متوجه بشیم

وقتی میخوان بلوک سیلندر خشک رو بسازن

مواد مثلا فولاد ذوب رو میزارن روی قالب و بلوک سیلندر و خود سیلندرو یک پارچه درش میارن
بعد که قالب گرفتن
بلوک رو میارن بیرون و  توی سیلندر رو سخت کاری میکنن تا ساخته بشه


2نوع بلوک سیلندر خشک داریم
1.عادی
2.پرسی

در نوع اول بلوک سیلندر همونطور ک گفتم ساخته میشه و یک پارچست سیلندر با بلوک سیلندر

در نوع پرسی سیلندر رو جدا میسازن و بعد روی بلوک سیلندر پرسش میکنن .


بلوک تر

این نوع بلوک رو به اسم بلوک بوش دار هم میشناسن

توی این نوع از بلوک ها
آب دور تمام سیلندر ها درحال گردش و خنک کاریه
و محفظه ای بین سیلندر و بلوک سیلندر خالیه تا آب بتونه حرکت کنه.

زیر این سیلندر های تر یک واشری هست به اسم واشر آب بندی بوش سیلندر
تا نزاره آب وارد محفظه میلنگ بشه و باعث مشکل بشه .



روی بلوک سیلندر  محفظه های دایره شکل وجود داره که بهشون پولک میگن .
وظیفه این پولک ها
وقتی هوا سرد میشه جلوگیری از ترکیدن بلوک سیلندر میکنن

بعضی مواقع که موتور ماشین آب میریزه و دچار مشکل میشه 
این مشکل میتونه از این پولک ها و ضعیف یا خراب شدنشون باشه .


عیب های سیلندر و خرابی  آن ها:
سیلندر ها به مدت زیاد کارکرد موتور باعث خرابی ساییدگی خش دار شدن یا لبه دار شدن میشه .

برای رفع عیب سیلندر های خشک
سیلندر رو تا مقدار خاصی تراش میدن و از پیستون ورینگ ..  اور سایز استفاده میکنن تا اون فاصله جبران بشه
اما سیلندر های تر چون بوش هاشون جدا میشه
فقط بوش رو تغییر میدن و نیازی به تراشکاری نیست .

برای کنترل ساییدگی سیلندر  قطر داخلی سیلندر رو با وسایلی مثل تلسکوپی و میکرو متر اندازه میگیرن .

و اعداد بدست اوارده رو با اعداد حد مجاز مقایسه میکنیم و متوجه ساییدیگی یا مشکل نداشتن سیلندر میشیم.
قطر بالای سیلندر با قطر پایین سیلندر متفاوته
چون بالای سیلندر نسبت به پایین بیشتر تحت فشار و دمای احتراق قرار میگیره

در موتور هایی که میل سوپاپشون در بلوک سیلندر قرار داره  باید جای میل سوپاپ هارم با  میکرومتر کنترل کرد .

اگر میل بادامک روی بلوکه باشه برای میل بادماک 3تا بوش یاتاقان هست  و باید اونارو برسی کرد
در صورت معیوب بودن باید تعویض گردد.


مکانیزم روغن کاری سیلندر



اگر شاتون دارای بخش مجرای روغن باشه
طرف فشاری پیستون و گژن پین روغن کاری میشه
اما پس طرف دیگر پیستون چی؟ ؟؟

اون طرف پیستون هم در اثر لقی مجاز یاتاقان شاتون و میلنگ باعث میشه مقداری روغن به بالا حرکت کنه


رینگ روغن

رینگ روغن وضیفه داره روغن های ریخته شده روی سیلندر رو بتراشه و به گژن پین یا محفظه کارتل برگردونه .


اگه روغن کارتر بیش از هد باشه باعث روغن سوزی میشه
حالا چجوری؟
چون رینگ نمیتونه تمام روغن های ریخته شده روی سیلندر رو برگردونه و به اتاق احتراق نشتی میکنه و روغن سوزی بوجود میاد.