سر سیلندر 

جنس سر سیلندر از چدن یا المیونیوم هستش قدیما از سر سیلندر های چدنی استفاده میکردن سر سیلدر های چدنی قابلیت فشار بالا و بیشتری رو نسبت به سر سیلندر های المینیومی جدید دارند اما وزن انها و ب خوبی انتقال ندادن گرما و دما از معایب این نوع سر سیلندر ها هستنش...



سر سیلندر های المینیومی:

سر سیلندر های المینیوم به دلیل آب بندی بهتر و انتقال حرارت بهتر میتونن در خودرو های سواری
استفاده بیشتری داشته باشن و بهتر باشن
همچنین سر سیلندر های المینیومی نسبت تراکم بالاتری رو از سر سیلندرای چدنی دارن
به دلیل اینکه دمای جمع شده در محفظه احتراق سر سیلندر چدنی بالاتر هستش و انتقال دما به خوبی صورت نمیگیره!
ولی توی المینیوم دما به سرعت انتقال پیدا میکنه و درنتیجه نسبت تراکم بالاتری میتونیم داشته باشیم.



مطعلقات سر سیلندر

در خودرو هایی که میل بادامک (میل سوپاپ)آنها در سر سیلندر قرار دارد مطعلقات شامل
میل سوپاپ , تایپت , اسبک , فنر سوپاپ,سوپاپ,خارسوپاپ,سیت,گیت,میل اسبک ,بادامک ها
و....

بادامک :


بادامک ها قطعه های بادامک شکلی هستن که از قسمت های مختلفی بوجود امده اند
وظیفه بادامک ها باز کردن سوپاپ هستش .
جنس بادامک یا به طور کلی جنس میل بادامک ها یا از فولاد الیاژیه یا چدن الیاژی
در میل بادامک های فولادی تایپت انها غلطک دار استفاده میشه .


اسبک:


اسبک ها به وصیله مفصلی ب میل اسبک وصل میشن و ته میل اسبک باید یا روی میل تایپت یا بادامک  وصل بشه
بستگی به نوع موتور و استفاده ما داره!.
میل اسبک هم مجموعه اسبک ها بروی ان سوار میشه
وظیفه اسبک هم باز کردن سوپاپ هستش
از خرابی های اسبک میشه به جابجایی اسبک روی میل اسبک اشاره کرد
که باعث میشه به خوبی انتقال قدرت از میل بادامک به سوپاپ صورت نگیره .
همینطور خرابی ته اسبک که به میل بادامک یا تایپت وصله اگر سابیده بشه همون اتفاق بالا میشه رخ بده.

سیت :


سیت به اینگلیسی به معنی نشستن هستش .
سیت دقیقا جایی نصب میشه که سوپاپ روی سر سیلندر میشینه و اب بندی سوپاپ به محفظه احتراق رخ میده .
سیت ها معمولا دارای زاویه 35و 45 هستن
زاویه 35 درجه باعث بهتر وارد مخلوط هوا و بنزین میشه
اما زاویه 45 درجه
به راحتی میشه اب بندی کرد سوپاپ رو در جای خود.
معمولا ماشینای ما از زاویه 45 درجه استفاده میکنند.

خرابی های سیت شامل


ترک برداشتن سیت:


ضربه های سوپاپ بروی سیت میشه
و همینطور سیستم خنک کاری به خوبی صورت نگیره این اتفاقم میوفته.


پیچیدگی در سیت :


این مورد باعث میشه سوپاپ به خوبی روی سیت خودش نشینه  و انتقال حرارت به خوبی صورت نگیره
چون سیت سوپاپ وظیفه وارد کردن حرارت سوپاپ و دادن ان به سر سیلندر و به آب خننک کننده موتور را دارد .


گیت یا گاید سوپاپ :


گاید سوپاپ به معنی راهنمای سوپاپه ینی سوپاپ  داخل گاید حرکت رفت و برگشتی انجام میده
گاید سوپاپ معمولا از جنس فولاد سخت کاری شده  هستش.
در بالای گاید سوپاپ یک قطعه لاستیکی وصل میشه تا از ورود روغن به محفظه گاید و احتراق جلوگیری کنه.
گاید سوپاپ به صورت یک استوانه تو خالی داخل سر سیلندر دقیقا دور سوپاپ قرار میگیره
خرابی های گاید سوپاپ میشه از هم مرکز نبودن اونا گفتش که این باعث میشه
گاید سوپاپ شیپوری شکل بگیره
شما فرض کنین  که گاید سوپاپ شیپوری شکل شده
و حرکت رفت و برگشتی انجام میده
راهنمایی گاید سوپاپ به خوبی قبل صورت نمیگیره
پس سوپاپ کج توی محل خودش باز و بسته و حرکت میکنه .

 خار سوپاپ:


در اخرای ساق سوپاپ به سمت بالا
یک تو رفتگی ماهده میشه که اونجا محل خار سوپاپه
خار سوپاپ وظیفه وصل کردن بشقابک سوپاپ رو به فنر سوپاپ داره
تا از هم جدا نشن.

سوپاپ:


سوپاپ ها وظیفه وارد کردن و خارج کردن هوا و دود رو دارن
سوپاپ های سر سیلندر حداقل باید برای هر سیلندر 2 تا وجود داشته باشه
یکی ورود هوا و اون یکی خروج هوا
سوپاپ هوا همیشه نسبت به دود بزرگتره
چرا؟
چون  وقتی سوپاپ هوا بزگتر باشه هوا رو بهتر میکشه داخل سیلندر و بهتر پر میشه
ولی اگه سوپاپ دود بزرگ باشه چه فایده ؟
اگر درنظر بگیریم دود به خوبی خارج میشه  اصلا اون مقدار دودی با اون مقدار هوا و بنزینی ک وارد شده ساخته نمیشه.
و همینطور دلیل بزرگی سوپاپ هوا نسبت به دود
بخواطر حرارت هم هستش
دمایی که سوپاپ دود تحمل میکنه خیلی بیشتر از سوپاپ هوا هست

سوپاپ ها تنها قطعاتی هستن که هیچ سیستم خنک کننده ای ندارن
شاید اگه بخوایم ریز بینی کنیم
هوایی که وارد سیلندر میخواد بشه اون هوا سوپاپ هوارو خنک میکنه
بله درسته
اما در سوپاپ دود چیزی وجود نداره
فشاری که به سوپاپ دود میاد هم نسبت به سوپاپ هوا بیشتره
چون حجم و سنگینی دود و کربن حاصل شده توسط احتراق بیشتر از مخلوط اکسیژن وبنزینه
بعضی از شرکت ها برای خنک کاری تدابیری اندیشیده اند
مثلا سوپاپ هایی که در موتور های مسابقه ای استفاده میشن
سدیمی هستن
سدیم داخل ساق انها باعث میشه دما رو از بشقابک سوپاپ به ساق و گاید و سرسیلندر انتقال بده
نوع دیگه از خنک کاری سوپاپ سوپاپ های چرخشی هستن
با باز و بسته شدن سوپاپ یک چرخش خیلی کوتاهی انجام میگیره و اینم باعث انتقال حرارت میشه.
خرابی های سوپاپ شامل


ذوب شدن سوپاپ :


این عامل با خنک کاری غیر مناسب به راحتی انجام میشه
چون دمای وسط سوپاپ 950 درجه سانتی گراد هستش
و دمای اطراف بشقابک سوپاپ تا 700درجه سانتی گراد کم میشه
دمای سوختن سوپاپ 1650 درجه سانتی گراده.


خردگی در سوپاپ: 

در احتراق هوای وارد و بنزین وارد شده گوگرد هم وارد میشه و بعد از احتراق باعث میشه این مخلوط
تبدیل به اسید سولفوریک بشه
این ماده باعث خوردگی در سوپاپ ها میشه


برخورد سوپاپ با پیستون :

البته در بعضی از خودرو ها این عامل وجود ندارن
بعد از تسمه پاره شدن پیستون حرکت میکنه و سوپاپ همچنان باز است و برخورد پیستون و سوپاپ اتفاق میوفته .

هم مرکز نبودن سوپاپ:

هم مرکز نبودن سوپاپ باعث میشه به خوبی روی سیت نشینه و حرارت به خوبی دفع نشه و سوپاپ میسوزه


فنر سوپاپ:


فنر سوپاپ وظیفه بستن سوپاپ رو داره
پس نقش حیاطی در زندگی سوپاپ رو داره
جنس فنر سوپاپ از فولاد فنری هست
فنر سوپاپ موقه باز بودن وزنی معادل 20 کیلوگرم رو تحمل میکنه
وقتی سوپاپ باز میشه این وزن میرسه به 40 کیلوگرم
این عامل باعث میشه تا سوپاپ سریع باز و بسته بشه

فنر سوپاپ به وصیله خار سوپاپ و بشقابک روی سر سیلندر و سووپاپ وصل میشه

خرابیای فنر سوپاپ


فنر قوی :


فنر قوی باعث میشه موقه بستن و باز شدن سوپاپ فشار زیادی به میل بادامک بیاد و باعث خرابی بشه
فنر ضعیف:
فنر ضعیف سوپاپ باعث نشتیه سوپاپ در نتیجه قدرت کم و سوختن سوپاپ رو پیش رو داره .

زاویه گرفتن فنر (خم شدن فنر):
خم شدن فنر هم باعث میشه سوپاپ حرکت طولی رو دقیق انجام نده و سوپاپ کج حرکت میکنه و مینطورم باعث خرابی سیت و گاید میشه.


تایپیت یا همون تایپت :
تایپت ها در تمام موتور ها استفاده نمیشن و بستگی به نوع موتور داره
جنس تایپت از فولاد سخت کاری شدست
تایپ در واقع برای کم کردن اصطکاک و خوردگی میان میل بادامک و سوپاپ هستش
در موتور هایی که میل سوپاپشون در بلوکه سیلندره تایپت میان میل بادامک و میل تایپت قرار میگیره
اما تو موتورایی که میل تایپت ندارن
تایپت میان بادامک و سوپاپ قرار میگیره
یکسری موتور ها مثل موتور پراید
تایپت ندارن
توی این موتورا ته اسبک رو کمی پهن تر و پرداخت میکنن تا قدرت از طریق میل سوپاپ به سوپاپ مستقیم برسه .



نسبت تراکم :

نسبت تراکم در موتور های بنزینی  معمولا محفظه سر سیلندره 
امروزه نسبت تراکم رو بالاتر میبرن تا بشه قدرت بهتری از موتور خودرو گرفت
نسبت تراکم به نسبت اخطلاطی میگن که بنزین با هوا مخلوط میشه و پیستون توی نقطه تی دی سی قرار میگیره.
هرچقدرت نسبت تراکم بالاتر باشه قدرت بیشتری میشه گرفت
اما نسبت تراکم بالا اگر سوخت نامناسب ینی با اکتان پایین مصرف کنیم  باعث خودسوزی میشه
هرچی عدد اکتان بالاتر باشه ینی در مقابل تراکم پذیری مقاومه و شروع به اشتعال نمیکنه.


نویسنده:

Hemy-